Therése Wahlström undervisar blivande förskollärare och F-3 lärare på Borås högskola. Liv Livmoder är en del av materialet hon använder i undervisningen. För Therése är det en självklarhet att börja prata om mens tidigt med barn, och att förskollärare spelar en stor roll för att bryta stigman. Kan vi prata om mens med små barn? Självklart kan vi det!
2020 fick Therése rollen som universitetsadjunkt och doktorand på Borås högskola. Utöver att undervisa studenter på förskollärarprogrammet och programmet för lärare F-3 forskar hon kring undervisning om klimatförändringar för unga.
Jag har den fantastiska möjligheten att undervisa på lärarprogrammet och samtidigt ägna mig åt min forskning. Det bästa av två världar och det är ett underbart jobb!
Liv Livmoder kommer in i undervisningsmoment som rör sexualitet, samtycke och relationer, både för förskollärare och lärare F-3. Böckerna om Liv Livmoder är en del av barnlitteraturen som Therése visar upp och tar som exempel på hur en kan prata med barn om normer, kroppen och normalisering av kroppens funktioner. Studenterna har reagerat positivt och med stor nyfikenhet på böckerna. Många tycker att de är ett bra sätt prata med barn på ett positivt och roligt sätt om mens och menscykeln.
De flesta med livmoder kommer menstruera, normaliserar vi det så tror jag vi kan vara en bit på väg mot en mer jämställd värld.
Therése är övertygad om att ju tidigare barn kan få kunskap om hur kroppen fungerar ju lättare är det att överkomma tabun. Mens är kopplat till mycket stigma och kan vara ett obekvämt samtalsämne som många tycker är svårt, särskilt när det gäller yngre barn. Therése hittade själv Liv Livmoder för några år sedan och kände direkt att det var en lekfull och framför allt korrekt representation över hur menstruation fungerar riktad till mindre barn, därav blev den en del av hennes undervisning.
Menskunskap ser jag som mänskliga rättigheter. Brist på kunskap om kroppens funktioner och i synnerhet om menstruation orsakar både lidande och orättvisor i världen för livmoderbärare.
Hur kan lärare göra?
Lärare behöver vara modiga och släppa sina egna fördomar om vad mensundervisning måste vara och vem som får lov att prata om det och inte, menar Therése. Kunskap om menstruation handlar om hur fantastiska våra kroppar är och vad som händer med dem. Det finns fortfarande så mycket skam kring mens och menstruation, något som förskollärare kan vara med och hjälpa till att ta bort. Det finns redan mängder med fantastiska förskollärare som arbetar med detta, men i och med nya lagstiftningen kommer alla lärarstudenter att få utbildning i sex relationer och samtycke. Detta tror Therése kommer leda till att nästa generation lärare kommer ut i arbetslivet med en trygghet att prata om det som kan kännas mer obekvämt.
När Therése själv var liten så var menstruation något som kom lite som en chock runt 11 års ålder. Hon hade kompisar som fick sin menstruation tidigare än så, och då innan de fått undervisning om menstruation i skolan. Menstruationen var sällan positivt porträtterad utan något som skulle genomlidas. I tv serier smusslades det med bindor och tamponger, och att tappa ett mensskydd porträtterades som något av det mest pinsamma en kunde göra. Mens var jättekonstigt och det var många känslor kopplade till menstruationen på grund av att vi visste så lite innan. Både rädsla, lite spänning då en kände sig stor, och också en viss skam. Killarna anammade snabbt ” Har du mens eller?” så fort en tjej sa ifrån eller var sur för något. De var än mer ovetande om menstruation och hur menscykeln fungerade.
Kunskap är den finaste gåvan vi kan ge våra barn, och menskunskap är för alla, med eller utan livmoder.
Hur kan föräldrar göra för att ge sina barn menskunskap?
Redan när Theréses egna barn var små jobbade hon för att normalisera mens och vara öppen kring hur kroppen fungerar. Familjen målade livmödrar tillsammans som barnen fick färglägga. De pratade om hur bebisar bodde mysigt i livmodern och om det inte kom någon bebis så behövde det bli ett nytt bo och det gamla boet kom ut. Therése hade alltid sina mensskydd framme och lättillgängliga så att barnen kunde få ställa frågor om vad det var för något. Ju äldre barnen har blivit, desto mer har hon pratat med dem om mens och mänskliga rättigheter. Menstruation och bristen på menstruationsskydd är en anledning till att flickor världen över inte får lika mycket utbildning som jämnåriga pojkar, eller att livmoderbärare missar jobbdagar, orättvist och och ojämlikt helt enkelt.
Vi som föräldrar spelar en så viktig roll i hur vi stärker våra barn och vilka människor vi skickar ur i världen. Är vi mer öppna och informerade tror jag i alla fall att vi kan göra världen lite härligare och mycket bättre .
Therése upplever att dagens unga har en annan inställning, men att det fortfarande behövs mer arbete. Vuxna behöver utbilda barn hur deras kroppar fungerar, de har rätt till det oavsett hur små de är.
Om min dotter känner en sådan frihet att hon utan att skämmas kan gå med en binda synlig i handen till toaletten, då är jag nöjd.