När vi skriver om menstrosor på vår instagram så får vi alltid så himla många kommentarer och frågor, vilket är så kul för detta är ett mensskydd som vi båda verkligen trivs med. Nu har vi snackat med Anna Hellström och Linda Stoltzhammar som driver menstrosemärket Comfydence. De berättar om hur Comfydence uppstod, att bryta tabun kring läckage och ger tips på hur man kan tänka när man ska köpa ett par menstrosor för första gången.
Hej Anna och Linda, vad betyder egentligen namnet Comfydence för er?
Vi jobbade länge med att komma på ett namn. Vi ville att det skulle kännas positivt och på något sätt kopplas till produkterna och vad vi vill stå för. Vi vill att andra ska förstå det som vi tycker att det betyder – nämligen bekväm & självsäker på en och samma gång. Vi tror att det är så det känns med trygga absorberande trosor
”Att två helt vanliga kvinnor – utan stöttning – tog denna produkt till Sverige. Stora bolag hade haft kännedom om produkterna i flera år, men antagligen tvekat då det kräver mycket information och en omställning i beteende för att börja använda produkterna. Vi tyckte att alla förtjänade att kunna ta del av produkterna och jobbade på snabbt.”
Varför ville ni börja skapa absorberande underkläder?
Vi båda har alltid varit intresserade av hållbarhet & arbetat mycket med dagligvaror tidigare. Vi kände inte till varandras läckagehistorik & erfarenheter av tabun. När vi av en slump upptäckte att period panties fanns i andra länder och faktiskt var en stor produkt, så blev vi så nyfikna att vi började beställa en massa prover och dela med oss av våra olika erfarenheter med varandra och läsa på inom ämnet. När vi efterhand upptäckte att trosorna inte bara var ett extra skydd, utan helt kunde ersätta bindor & tamponger – så började vi förstå att vi var något stort på spåren.
Det viktigaste för oss är få bidra med faktisk nytta och känna att vi gör skillnad. Mens är ju något som påverkar oss alla och övriga läckage de flesta, någon gång i livet. Alldeles oavsett om en själv använder dem, så finns ändå en påverkan i form av miljökonsekvensen och på samhällsnivå. Vi tycker att det är väldigt konstigt att det till exempel saknas krav och regler kring märkning och innehåll i bindor och tamponger. De kräver dessutom massor av resurser i produktionen och slängs efter kort användning i mass – bara i Sverige hamnar 500 miljoner mensskydd på soptipparna varje år. Då är inte de för inkontinens och annat inräknat. Hälsokonsekvenserna är heller inte utredda på ett bra sätt och vi tycker att vi alla förtjänar fler hållbara alternativ.
Varför ska vi prata om mens och inkontinens?
För att om vi pratar om det så kan vi avdramatisera och minska stigmatisering. Bara genom att skapa igenkänning kan vi få fler att känna sig vanliga och inte konstiga. Att våga prata innebär att ens egna erfarenheter kan bli värdefulla för någon annan.
Det finns studier som visar att varannan kvinna har inkontinens någon gång under livet, men få söker hjälp för det. Anledningarna är bland annat att symptomen normaliseras (dvs att inte tro att det går att få hjälp – att det måste vara så) och att det känns pinsamt.
Vi får ibland frågor från unga tjejer som tvekar att fråga vuxna i sin närhet om hjälp, som inte kan vara med på idrotten/simningen med mens eller när de inte haft tillgång till skydd. Det känns ända in i magen och vi hoppas att det vi gör, är ett sätt att bana väg för framtida generationer i frågorna kring intimläckage.
Vad är ni mest stolta över med ert arbete?
Att två helt vanliga kvinnor – utan stöttning – tog denna produkt till Sverige. Stora bolag hade haft kännedom om produkterna i flera år, men antagligen tvekat då det kräver mycket information och en omställning i beteende för att börja använda produkterna. Vi tyckte att alla förtjänade att kunna ta del av produkterna och jobbade på snabbt.
Vi är också väldigt stolta över badtrosorna som hjälper mensare att njuta av sol och bad på ett annat sätt än tidigare. Sedan har vi förstås det faktum att vi nu sedan starten är uppe i 230.000 kr till WaterAid. De får 10 kr per såld trosa för att göra skillnad för fler – tex arbeta för rent vatten, god hälsa och minskad mensfattigdom runt om i världen.
Det finns studier som visar att varannan kvinna har inkontinens någon gång under livet, men få söker hjälp för det. Anledningarna är bland annat att symptomen normaliseras (dvs att inte tro att det går att få hjälp – att det måste vara så) och att det känns pinsamt.
Har ni något tips till någon som vill prova menstrosor?
Börja med en trosa som har superabsorption och skydd över hela baken om du känner dig osäker på ditt flöde. Det kan vara jättesvårt att veta hur mycket blod som kommer och vi tycker att det är bättre om trosorna gör dig trygg. Det är också grymt skönt att kunna sova gott om natten och slippa oroa sig för läckage. När du lärt känna flödet och trosorna bättre – så kan du anpassa till mängden och behovet på ett annat sätt. Vi tycker att alla borde våga prova och det är därför vi erbjuder ”prova-på-garantin” – med den kan du prova absorberande trosor på riktigt och är du inte nöjd får du pengarna tillbaka. Vi har väldigt få som väljer att utnyttja garantin och är därför väldigt säkra på att våra trosor passar de flesta eller som vi brukar säga – för alla droppar & alla kroppar.
Den här intervjun är inte ett betalt samarbete.